Sunday, 14 July 2013

अपर समखेतर होर दरमयाने महल्ले री सैर



मंडयाली लेख- 7

अपर समखेतर होर दरमयाने महल्ले री सैर
 
नौयीं मंडी री स्थापना सन 1526 एडी बिच अजबेर सेन राजे कितीरी। वारली मंडी बसणे पीछे एक कहाणी रा उल्लेख आवां। करीब 1300 एडी बिचा शिवा बदारा रे राजे बाणसेना रे वक्ता बीच मंडी रियासत री राजधानी भ्युली होर पुराणी मंडी आई गई। इधी ले बाद करीब सवा सौ साला तक पारली मंडी ले हे राजकाज चलहां था। जबकि वारली मंडी परा इथी रे राणेया रा कब्जा था। पुराणी मंडी री गाईयां चरने कठे दरयावा जो पार करूआं वारली मंडी जो आवाहीं थी। पर एक सुई गईरी गायी रा दुध खत्म हुई जाहां था। जेबे ऐता रा पता लगाणे कठे गायी रा पीछा कितया गया ता पता लगया भई ये गाय वारली मंडी एकी पाथरा पराले आपणा दुध चढाई देहांई। तेता ले बाद राजा अजबर सेने ऐसा जगहा परा भुतनाथा रा मंदर बनवाया। वारली मंडी भूतनाथा रा मंदर सभी थे पुराणा मंदर हा। इतना पुराणा होणे रे बावजूद मंदर बिल्कुल सही अवस्था बिच हा। पर मंदरा रे ओरे परे बडे-2 घर बणी जाणे ले ऐता रा विहंगम नजारा लुप्त हुई गईरा। कुछ वक्ता पैहले ले ऐता पर चटकीला रंग रोगन करी दितीरा था। पर शैहरा रे बुद्धीजीवियां रे बोलणे पर ऐभे मंदरा जो असली रूपा बिच ल्याउणे कठे आजकाले काम हुई करहां। एता के एस मंदरा री उम्र बधणे री उम्मीद बधी गईरी। बाबा भूतनाथा रे मंदरा ले आपणी आज की सैर शुरु कीती। मंदरा पौंहचये ता आरती रा वक्त हुईरा था। मंदरा रे मंडपा रा घंटा बजाउंआ बाबा भूतनाथा बाले आपणी हाजरी लगाई। गर्भगृह रे दरवाजे वाले पौंहचेया ता कोई होर श्रधालु नी हुणे री बजह ले मुंजो आसानी के मंडी रे अधिष्ठाता देवता रे दर्शन हुई गए। अगर किथकी शिवरात्री रा दिन हुंदा ता मुंजो कई घंटे लाइना बिच लगीके दर्शन करने पौणे थे। परंपरा रे अनुसार मंदरा री परिक्रमा कीती। मंदरा रे बिच स्थित होरी मंदरा रे बी दर्शन किते। इथी मुंजो आपणे नाना जी पंडत देवीचरण पुरोहत होरी री याद आई गई। स्यों भूतनाथा रे आंगणा रे सौगी बणीरी जगहा पर रोज हवन करहाएं थे होर कथा बी सुणाहें थे। मुंजो याद ही जे स्यों आपणे ऐस हवना कठे केडे तत्परा रैहाएं थे होर हवना री लकडियां बगैरा रा इंतजाम पैहले ले करूआं रखहाएं थे। तिन्हारे गुजरने बाद अब ये हवन बी बंद हा होर कथा बी। अपर समखेतर महल्ला भूतनाथ बाजार ले लेई के लोअर समखेतरा रे मोती बाजारा ले जाणे वाली पंडत रमावत्सला होरी री गली तका फैलीरा। भूतनाथ मंदरा ले बालकरूपी मंदरा तका रे बाजारा जो भूतनाथ बाजार बोल्हाएं। बालकरूपी ले चौबाटे जो जाणे वाली गली रे बाजारा जो पलाखा बजार बोल्हाएं। चबाटे होर पलाखे रेहडाधार, कटौला होर द्रंगा बखा रे लोक आपणे घरा पैदा हुई रे आलू रे पातर, लिंगड, पनीर, छाह, दुध होर कई चीजा बेचणेयो लयावांहे। पुराणे जमाने बिच जेबे गैस नीं हुंदी थी ता लकडियां रे भारे होर गाइयां रा घाह भी इन्हा हे बजारा बिच पौंहचुआं सारे शैहरा जो जाहां था। इधी कठे बोली सकाहें भई यों बजार पुराणे वकता ले मंडी रे लोका री जरूरता पूरी करी करहाएं। भूतनाथ बजारा बिच दवाइयां, कपडे, मनयारी होर पंसारियां री दुकाना समेत सभी तरहा री दुकाना ही। भूतनाथ बजारा बीच चितपूर्णी माता रा मंदर बी लोका री आस्था रा केन्द्र हा। भुतनाथा रे मंदरा बाले ले एक छोटी गली खत्री सभा बखौ निकलाहीं। बालकरूपी बाले ले बी एक गली देशराज शर्मा वकीला होरी रे घरा बटिहें खत्री सभा बाले पौंहचाईं। खत्री सभा जो मंडी बिच रैहणे वाले लगभग सारे हे लोक बछयाणाएं। खत्री सभा हाला बिच धामा री सुविधा हुणे रे करूंआं ये सारे साला कठे बुक रैहां। इथी लगभग रोज हे कुछ ना कुछ कारज चलदे रैहाएं। इथी धामा करने री सभी थे बडी सुविधा ऐहडी ही जे तुसा जो घरा ले कुछ नी ल्याउणा पौंदा। सारा इंतजाम इथी हे हुई जाहां। खत्री सभा ले एक गली मोती बाजारा ले पुरोहत रमावत्सला होरी रे घरा ले आउणे वाली गली के मिली जांही। ये गली फेरी सीधे बालकरूपी ले समखेतरा री गली के मिलहांई। महेश चोपडा वकीला होरी रे घरा ले बी एक छोटी गली पंडित भवानी दत शास्त्री होरी रे घरा री गली के मिलहाईं। पर ऐसा गली बिच लाईट गायब थी। होर छोटी गली हुणे रे करूंआं इथी लाईट हुणी जरूरी ही। पंडित भवानी दत शास्त्री होरी रे घरा री गली दीपू भाई री पाना री दुकाने ले शुरू हुआईं होर गोल पैडियां वाले निकलाईं। विक्टोरिया पुलहा रा वारली मंडी वाला हिस्सा ट्रैफिका री लिहाजा ले पडा संवेदनशील हुई गईरा। खास कर जेबे बच्चेयां जो स्कुला ले छुट्टी हुआंई ता बुझां गडियां री लंबी कतार लगी जाहीं। विक्टोरिया पुलहा पर ट्रैफिका रा दबाब बौहत ज्यादा बधी गईरा। ऐहडा लगां जे प्रशासन एस पुलहा री सहनशीलता रा गल्त फायदा लैयी करहां। मंडी रे लोका री मांग ही भई ऐस पुलहा रे बदले नौंवे पुलहा रा काम जल्दी ले जल्दी शुरू कितेया जाये। जेता के आसे बडे हादसे जो बचाणे बिच सफल हुई सकीयें। पुलहा सौगी हे नीलकंठ महादेवा रा मंदरा है। ऐता सौगी हे वेदांत कुटीरा रा मंदरा हा। वेदांत कुटीरा कोई बच्चा माइका पराले गुरू जो लैउंआ सुंदर आवाजा बिच कोई भजन गाई करहां। वेदांत कुटिरा रे सौगी वाले शिव मंदरा बिच बी पूजा-अर्चना लगीरी हुंदी। एकादश रूद्र मंदरा बी ढोलक चिमटे के भजना री आवाजा ले माहौला भक्तिमय हुई गईरा। सायं-2 करदे बयास दरयावा रे पाणी के उठदी ठंडी-2 धुंई री ठंडक बजयारा री उमस होर सैरा रे पसीने पर पई के माहौला जो खुशनुमा करी करहाईं। एकादश रूद्रा रे मंदरा रा मोड बौहत ज्यादा स्टीक हा। होर रेता बजरी पौणे ले या बरखा बिच इथी कई बारी मोटरसाईकल, स्कुटर, आटो बगैरा रे स्कीड हुणे रा खतरा बणीरा रैंहा। ये सडक ठीक किती जाणी चहिए। ऐते अलावा मंदरा ले बाहरा बखा रा नाला हमेशा गंदगी के भरी री रैहाईं। ये बी चैलेलाइज कितया जाणा चहिए। एकादश रूद्रा ले शमशाना घाटा वाला रस्ता आजकाले अंधेरे बिच हा। शमशान घाटा रैहणे वाला गोविंद थोडे दिन पैहले कुछ लोके इथीये मारी दितेया था। पर तेबे बी आसौ जो अझी जागणा नी आईरी होर इथी न्यारा पाइरा। शमशान घाटा बाले री बिजली जल्दी ते जल्दी ठीक कीती जाणी चहिए। ऐस हफ्ते हाउं दो बारी ब्यास दरयावा रे कनारे हनुमान घाटा जो आया। पैहली बारी उच्च न्यायलय रे सेवानिवृत डिप्टी एडवोकेट जनरल महेन्द्र सिंह गुलेरिया होरी जो तरीणी पाणे कठे। होर दूजी बारी आज जेबे आसारे जिला न्यायलय बीच प्रैक्टिस करने वाले सन्यारढी रे वकील योग राज शर्मा होरी गुजरी गये। मुंजो लगहां जे आसारी व्यवस्था अझी तका लोका री मूल जरूरता जो बी पूरी करणे कठे तैयार नी ही। ये ता सभी जो पता हा जे मरना सभी हा। पर आसा जो आपणे मरने री व्यवस्था ता धोरी करी लैणी चहिए। शमशान घाटा री भठियां री हालत खराब ही। लकडी रा कोई प्रबंध नीं आ। लोका जो खलयारा रे डिपु ले लकडी लयाउणी पौहाईं। अगर शमशान घाटा हे लकडी रा इंतजाम हुई जाओ ता लोका कठे केडी बडी सुविधा हुणी। घाटा रे कठे बंगले महल्ले रे वीर मंडला वालेयां पैहले कुछ वकता तका लोका जो ये सुविधा बी दीती थी। पर मुंजो लगहां भई सरकारी तंत्रा री कारगुजारिये ऐसा संस्था री हिम्मत बी तोडी दीतीरी। अंतिम संस्कारा कठे आइरे लोका जो बैठणे री कोई जगहा नीं ही होर रखरखावा कठे बी कोई जवाब देह नी हा। ऐते अलावा महल्ले वालेयां री मांग ही जे मंडी री बढदी आबादी जो देखदे हुए होरी जगहा शमशान घाट बणाया जाए। मरने वालेयां री संख्या बधी जाणे ले महल्ले वालेयां जो परेशानियां रा सामणा करना पई करहां। ब्यास दरयाव होर सुकेती खाडा रे संगमा पर मंडी शहर रा ये हिस्सा छोटी काशी जो सार्थक करहां। हनुमान घाट मंडी रा प्रसिद्ध घाट है। इथी चट्टाना पर हनुमाना री विशाल प्रतिमा उकेरी गईरी। दरयावा होर खाडा रा पाणी जेबे बदहां ता ये बाहडा जो छाडी के हनुमाना रे पैर छुहां। फेरी बधदा-2 ये हनुमाना जो बी कई बारी ढकी देहां। होर से मंडी कठे खतरे री घंटी हुई जाहीं क्योंकि तेबे पंचवक्तरा जो बी घेरा पई जाहां। मंडी शैहरा जो नदी सभ्यता रा खूबसूरत नमूना बोल्या जाई सकहां। पर इथी रे घाट होर तट उपेक्षित पईरे। सारा मंडी रा पालीथीन होर गंदगी इन्हा घाटा री सुंदरता जो गंदी करहाईं। मंडी रे लोका री एक कल्पना ही जे ऐस दरयावा पर एक डैम बनाया जाए ता इथी खुबसूरत झील बणी सकाहीं जेता के इन्हा घाटा जो चार चांद लगी सकहाएं। पर फिल्हाल ये झील मंडी रे लोका जो एक सुपने साहीं लगाहीं। ब्यास दरयाव होर सुकेती रे संगमा पर चकढीनी री बौहत पुराणी जान ही। ऐसा जानी री उंचाई करीब 20- 25 फुट ही। ऐतारे पुराणे हुणे रा प्रमाण जानी रे उपरा जो जाणे कठे जानी जो काटुआं बणाइरी पैडियां ही। ज्यों देखुआं हे बडी पुराणी लगहाईं। ऐसा जानी पर बैठुआं ठंडी-ठंडी हवा खाणे रा आपणा हे मजा हा। पर यों ही नौवें जमाने री गल्ला। मंडी रे इतिहासा जो देखाहें ता पता लगहां जे मंडी रा नांव इधी कठे मंडी पइरा जे इथी मांडव्य ऋषिये जानी पर बैठी के तपस्या कीतीरी। होर तिन्हारी तपस्या के जानी रा रंग काला हुई गया था। ये जान गुरूद्वारे हेठली जान दसी जाहीं। पर मुंजो ऐता बिच थोडी शंका तेबे हुई जेबे मैं गुरूद्वारे वाली जान देखी। ये जान ता स्लेटी रंगा री ही। जबकि चकढ़ीनी री जान काले रंगा री ही। ये शोधा रा विषय हा जे मांडव्य ऋषिये गुरूद्वारे बाले री जानी परा तपस्या कीती या चकड़ीनी री जानी परा। ऐते अलावा इन्हा जानियां के कुछ होर बी कहाणियां जुडी री। जेहडा जे लाल चंद प्रार्थी होरी बी बोलहांए थे जे किन्नर, गंधर्व, यक्ष, नाग होर रागस इथी री जातियां थी। मुंजो जिथी तका याद हा बचपना बिच आसौ बी चकड़ीनी रे रागस, डबीहनी रे रागसा रे बारे बिच दसया जाहां था। ऐते अलावा लाहौरी खोहले रे बारे बिच बी सुणनेओ मिलहां था जे इन्हा जगहा रागस हुआंए। आसारे कई बुजुर्गा री इन्हा रागसा के लडाइयां बी हुआईं थी। इन्हा लडाइयां रे बी बडे किस्से आसा कठे रोमांच पैदा करहाएं थे। थोडे दिन पैहले मैं एक एनडीपीएस रा केस लडया। ऐता बिच पुलसा वालेयां मौका दसीरा था रागस नाला जगहा रा। पुलसा वालेयां रागस नाले री जगहा दसीरी थी बागी ले एक मोड पीछे। पर जेबे मैं मौके रा दौरा कितया ता रागस नाला जगहा मंडी बजौरा रोडा पर शेगली ले पीछे होर कटौले ले अगे मिली। जबकि इथी ले पुलसा रा मौका कोई 4 किमी दूर था। रागस नाले बी एक बडी सारी जान ही। इथी तेबे नाले पर पुलहा रा काम लगीरा था। जेबे मैं लेबरा रे लोका ले रागस नाले रे बारे बिच पुछया ता तिन्हे दसया भई सडका रे कनारे वाली बडी जानी जो रागस जान बोलहाएं। तिन्हारा बोलणा था जे ऐस जगह हवा बडी तेज चलांही होर घुमाईं बडी जोरा के। हालांकि इन्हा चिजा रा आजकाले कोई महत्व नीं रैहीरा। पर अगर कोई इन्हारे बारे बिच कोई प्रसंग मिलहां ता से बी दर्ज हुणा चहिये। क्योंकि इन्हारा बी कधी लोका सौगी मित्रता या दुश्मणी रा संबंध था। इधी कठे यों स्थल बी आसा ले संबंधित हे। हुई सकहां भई आपणे वकता बिच यों जातियां मौजूद हुंदी। पर ऐहडा लगां जे इन्हारा बी विस्थापन आजकाले हुई गईरा हुणा। क्योंकि यों जिथी रैहंदी हुंदी तिथी ऐभे बडे बदलाव आई गईरे। हनुमान घाटा री बाईं रा पाणी बी बडा मीठा हा। शमशान घाटा रे सौगी वाले नीलकंठ मंदरा रे पीछे बी पाणी निकलां था पर ये आजकल बंद हुई गईरा। महाकाला रे मंदरा परा डाल उगी गईरे पर प्रशासना जो इन्हौ हटवाणे री कोई परवाह नीं लगदी। महाकाला रे मंदरा सौगी हे एक पुराणी प्रतिमा ही जे सभी मौसम री मार सैही करहाईं। ऐसा प्रतिमा जो बचाणे री कोशीश किती जाणी चहिए। सत्यमहेशा पत्रकारा होरी रे घरा हेठली बायं बी बुरी हालता बिच ही। शिव रूद्र मंदरा बिच हर साल आयोजन हुंदे रैहाएं। होर इन्हा आयोजना बिच सुंदर झांकियां बणाई जाहीं। मंदरा सामहणे री पार्किंगा ले हेठ सुकेती खाडा एक शिव लिंग उपेक्षित हालता बिच हा। ऐस जगहा रे चारों बखौ गंदगी हे गंदगी ही। मंडी शैहरा ले आउणे वाला सारा कचरा ऐस शिव लिंगा बाले पौहचां। ऐस शिव लिंगा जो बचाणे री कोशीश हुणी चहिए होर नाले री गंदगी इथी आउणे ले रोकी जाणी चहिए। शिवा बाईं रा मीठा पाणी पी कने हाउं चबाटे री गली री चढाई चढना शुरु करहां। आधी चढाई बाद डुगही परौली वाली गली बखौ चली पौंहा। ये गली एकादस रूद्रा ले पलाखे जो जाणे वाली गली के मिली जाहीं। पलाखे ले हाउं चबाटे वाली गली बखौ चली पौहां। चबाटे पौंहचदे हे अनिल कपूरा होरी के मुलाकात हुआईं। चबाटे चारों बखौ ले सडका आई के मिलहाईं। एक गली पलाखे ले आवाहीं, एक बंगले ले, एक मुघवाणा ले ता एक चौहट्टे ले। इधी कठे इथी हमेशा हलचल रैहाईँ। चबाटे ले चंद्रलोका री गली बखौ चली पौहां। पर बीच भरा दीपू मल्होत्रा, पुष्पराजा होरी री गली बखौ पैर मुडी जाहें होर मुंजो भी के भुतनाथ बजारा पहुंचाई देहाएं। भुतनाथ मंदरा बखौ चलदा हुआ हाउं आपणी आज की सांझकणी सैर लगभग पूरी करहां। चौहट्टे ले हुंदे हुए चन्द्रलोका री गली बिच पौंहची जाहां। चंद्रलोका री गली रा नांव मिठाइयां री दुकान चंद्रलोका रे नांवा पर पई गईरा। ऐसा दुकाना री मिठाइयां री मशहुरी इतनी ज्यादा हुई गई जे लोक ऐसा गली जो चंद्रलोका री गली ले जाणदे लगी गए। चबाटे पौंची के हाउं मुघवाणा वाली गली बखौ चली पौहां। रूप उपाध्याय चाचु होरी रे घरा बाले ले हेमकांत कात्यायन पत्रकार होरी रे घरा री गली खौ बधहां। ऐसा गली जो उतरदे वकत पुठे हाथा बखौ दरमयाना महल्ला हा होर सीधे हाथा बखा मुघवाण महल्ला हा। ये गली मुघवाणा ले बंगले महल्ले जो जाणे वाली सडका के मिली जाहीं। बंगले महल्ले रे चौका पर माता रा मंदरा हा। दरमयाना महल्ला बंगले महल्ले ले चबाटे होर चौहटे जो जाणे वाली सडका रे दोनों तरफा जो फैलीरा। अपर समखेतर होर दरमयाना महल्ला गलियां रे आमणे सामणे बसीरे। लोअर समखेतर महल्ला मोती बाजार ले शुरू हुई के भुतनाथ बाजार तक फैलीरा। जबकि दरमयाना महल्ला भुतनाथ मंदरा री गली ले चन्द्रलोका री गली ले बंगले होर एकादश रूद्र मंदरा तका बसीरा। यों दोनों महल्ले पुराणे जमाने ले व्यापार रे गढ रैहीरे। इन्हा महल्लयां री सैरा रे दौरान पंडित भवानी दत शास्त्री गुरू होरी रा जिक्र बी आया। पैहले ता मेरी माता होरी रे बी गुरू हुणे रे सौगी-2 लगभग सारे मंडी रे रैहणे वालेयां रे गुरू हुणे रे नाते मैं इन्हा जो चरण बंदना करहां। गुरू होरी मंडी रे ऐहडे विद्वान थे जिन्हे मंडयाली भाषा बिच कविता, कहानियां ता लिखे हे लिखे पर सभी थे बडा काम इन्हे मंडयाली बिच गीता लिखणेरा कितीरा। मंडयाली भाषा रे कठे जे काम गुरू जीए कितीया तेरा रा सबब आसौ जो समझणा चहिए होर गुरू जी रे रस्ते परा चलणे री कोशीश करणी चहिए। हालांकि गुरू जी री बहु चंपा आंटी होरिये मंडयाली गीता छपवाई के ऐता रा प्रचार प्रसार शुरू कीतीरा। पर ऐता कठे बौहत गंभीरता के काम हुणा चहिए। गुरू जी री गीता रा पाठ अझी तका कितया जाहां होर गुरू जी कविता रा ठेठ मंडयाली लैहजा समझणे कठे तिन्हा रा अध्ययन करना जरूरी हुई जाहां। सरकारा जो गुरू होरी रे नावां ले एक पीठ शुरू करणी चहिए जेता बिच मंडयाली भाषा, बोली, चित्रकला होर लोक कला जो संरक्षित करने रा काम हो। बस कुछ ऐहडी जे प्रेरणा लेई के हाउं आजा री सैरा जो पुरी करीके आपणे घरा बखौ हटणा शुरू करहां। ज्यादा दूरा तक फैली रे नी हुणे करूआं आज दो महल्लेयां री सैर कठे हे हुई गई। अब ता मेरा आपणा महल्ला हा। इधी कठे अगले महल्ले रे भुगोला रे बारे बिच ज्यादा चिंता नी ही। फेरी मिलघे अगली सैरा सौगी, तेबे तका तुसे ऐता जो पढा होर आपणी प्रतिक्रिया बी जरूर देया...।
धन्यावाद।
समीर कश्यप। 14-7-13... sameermandi.blogspot.com
पिक्चर- कमल सैणी

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